Κυριακή, 11 Απριλίου, 2021

"Δέν καταλαβαίνω τι να κάνω"!Οδηγίες & Κατανόηση σε όλες τις ηλικίες.

Στην πρώτη μου συνεδρία με ένα κορίτσι 9 ετών που είχε διάγνωση για Δυσλεξία:

“- Θέλεις να μου πεις τι είναι αυτό που σε δυσκολεύει περισσότερο απο όλα;
– Δεν καταλαβαίνω τις ασκήσεις. Τι πρέπει να κάνω!”

Οι οδηγίες μιας άσκησης δίνουν τις βασικές κατευθύνσεις των απαντήσεων που πρέπει ο καθένας να δώσει. Αν δεν κατανοείς τα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσεις τότε οι επιλογές είναι είτε να παραιτηθείς εξ αρχής απο την προσπάθεια είτε να προσπαθήσεις, με αποτέλεσμα να δώσεις λειψές ή εκτός θέματος απαντήσεις. Οι εκφωνήσεις των ασκήσεων δεν είναι τίποτα άλλο απο γραπτές γλωσσικές οδηγίες. Περιλαμβάνουν το θέμα, υποερωτήματα και κατευθύνσεις. Όταν κάποιος διαβάζει την εκφώνηση μιας άσκησης λαμβάνει πληροφορίες τις οποίες κατηγοριοποιεί ανάλογα και αξιολογεί πως πρέπει να απαντήσει σε κάθε ερώτημα που τίθεται. Αυτές οι πληροφορίες όμως είναι γλωσσικές και χρειάζονται “αποκωδικοποίηση” κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο για παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. 

Το κάθε παιδί και ιδιαίτερα τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να εκπαιδευτούν να κατανοούν και να εκτελούν οδηγίες. Η αποκωδικοποίηση των νοημάτων και η απομνημόνευση, συγκράτηση των στοιχείων μιας οδηγίας είναι βασικό συστατικό για τη μάθηση. Οι οδηγίες μπορούν να περιλαμβάνουν διάφορους τομείς και να εκτελούνται μέσα στη καθημερινότητα του παιδιού. Σε κάθε ηλικία αλλάζουν ως προς τη πολυπλοκότητα τους καθώς και αν δίνονται γραπτά ή μόνο προφορικά.

Παρουσιάζονται μερικά παραδείγματα οδηγιών:

Για τα μικρά παιδιά:

  • Δώσε μου το ποτήρι σου.
  • Βάλε πάνω στο τραπέζι το παιχνίδι που κρατάς στο χέρι σου.
  • Πήγαινε και κλείσε τη πόρτα.
  • Σήκωσε το χέρι σου, πόδι σου. Κλείσε το μάτι σου. Άνοιξε το στόμα σου και βγάλε τη γλώσσα σου.
  • Πήγαινε στο δωμάτιο σου και φέρε το βιβλίο με τα ζώα.
  • Γύρισε ίσια το βιβλίο σου.
  • Κάτω απο το τραπέζι βρίσκονται τα πέδιλα σου πήγαινε να τα φέρεις.
Για λίγο μεγαλύτερα:
  • Θέλω να κυκλώσεις όλα τα τρίγωνα με κόκκινο χρώμα και όλα τα τετράγωνα με μπλε.
  • Πάρε ένα πράσινο χρώμα και ζωγράφισε έναν ήλιο, ένα καφέ σπίτι και δυο πολύχρωμα λουλούδια.
  • Κάνε τρία βήματα και στρίψε δεξιά και μετά άλλα τέσσερα και στρίψε αριστερά.
Για παιδιά σχολικής ηλικίας:
  • Θέλω να ανοίξεις το βιβλίο σου στη σελίδα 23 και να κυκλώσεις τη πρώτη πρόταση της δεύτερης παραγράφου.
  • Κάνε τρία βήματα, πέντε πηδήματα και άλλα τρία πηδήματα με το αριστερό σου πόδι.
Σε αυτή την ηλικία οι οδηγίες εναλλάσσονται προφορικά και γραπτά.
 
Οι οδηγίες απευθύνονται σε όλα τα παιδιά απο 1,5 χρονών μέχρι σε όλη τη σχολική ηλικία. Γίνονται απο γονείς ως καθημερινός τρόπος επικοινωνίας, απο εκπαιδευτικούς για την εκπαίδευση των παιδιών στην ακολουθία βημάτων και απο θεραπευτές για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία στα πλαίσια της αποκατάστασης του ελλείμματος κατανόησης των γλωσσικών πληροφοριών.
 
για να μάθουν τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες -και όχι μόνο- να γράφουν μικρά κείμενα.
 

Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολίων/δυσλεξίας
dyslexiaathome.blogspot.gr 

Βρείτε όλα τα άρθρα της Άσπας εδώ

Σχολιάστε

Please enter your comment!
Please enter your name here

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Η τελική εισήγηση για τα σχολεία: Ανοιχτά Γυμνάσια παντού, κλειστά Λύκεια στις κόκκινες περιοχές

Η εισήγηση των ειδικών είναι να γίνονται τα ψώνια με ραντεβού. Η τελική εισήγηση για τα σχολεία είναι ανοιχτά Γυμνάσια παντού, κλειστά Λύκεια στις κόκκινες περιοχές. Σε...

Σχολεία: Aπό 1 Φεβρουαρίου Γυμνάσια και Λύκεια

Οι καθηγητές ζητούν πρόσθετα μέτρα ασφάλειας για την επιστροφή στα σχολεία τόσο για τους ίδιους όσο και για τους μαθητές Στην επίσπευση επαναλειτουργίας των Γυμνασίων και Λυκείων προχωρά η...

Τα φανταστικά κουμπιά και η βροχή των αστεριών

Όλα μπορούν να ανατραπούν μέσα σε μια στιγμή! Όμως η δύναμη της συνεργασίας μπορεί να κάνει θαύματα!  Ένα ενδιαφέρον ταξίδι στο… Φανταστικοχώρι με Τα Φανταστικά...

Xριστουγεννιάτικες κατασκευές για παιδιά.Diy

Χριστούγεννα! Η πιο αγαπημένη εποχή μικρών και μεγάλων. Τα φετινά «περίεργα» και διαφορετικά Χριστούγεννα θα είναι ακόμα φωτεινότερα για τις ζωές όλων μας, αφού...

Κεραμέως: “Η τηλεκπαίδευση διεξάγεται καθημερινά με περισσότερες από 6 εκ. συμμετοχές μαθητών”

H υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, με ανάρτησή της στο Facebook ενημερώνει για την πορεία του εγχειρήματος της καθολικής τηλεκπαίδευσης που καθημερινά υλοποιείται τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και...

Έκκληση: Ο 4,5 ετών Μανώλης διαγνώστηκε με σάρκωμα ewing και πρέπει να χειρουργηθεί στο εξωτερικό

Έκκληση για βοήθεια απευθύνει ο Οργανισμός Μικρός Πρίγκιπας για τον 4,5 ετών Μανώλη Καλομοίρη από το Ηράκλειο Κρήτης που διαγνώστηκε με σάρκωμα EWING αριστερού μηριαίου οστού. Χημειοθεραπευτικά αντιμετωπίζεται...

«Σε εκείνο το δωμάτιο του ογκολογικού νοσοκομείου, η τύχη μου χαμογέλασε ξανά» Μελίνα, 17, παιδί ευχής

“Είμαι η Μελίνα και η ζωή μου μπήκε σε παύση στην Γ’ Γυμνασίου. Πριν 3 χρόνια, μέσα σε λίγα λεπτά, η ζωή μου άλλαξε. Η παύση...

Κορονοϊός & σχολεία: Μέχρι το τέλος της εβδομάδας η απόφαση για το άνοιγμα

H γενική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αναστασία Γκίκα, μίλησε στην «Ωρα Ελλάδος» για τις αποφάσεις του ανοίγματος ή όχι των σχολείων, τα οποία παραμένουν κλειστά εδώ κι εβδομάδες στο πλαίσιο των...

Σχολεία. Κεραμέως. Άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο περιορισμού των διακοπών

Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία: Δεν αποκλείστηκε το ενδεχόμενο για περιορισμό των γιορτών των Χριστουγέννων από την Υπουργό Παιδείας Σχετικά με το πότε θα ανοίξουν τα...

Νοσοκομείο Παίδων: Διασωληνώθηκε 1 έτους παιδάκι με σοβαρό τραύμα στο κεφάλι

Ώρες αγωνίας για ένα παιδάκι μόλις ενός έτους που μεταφέρθηκε εσπευσμένα από τη Λαμία στο Νοσοκομείο Παίδων όπου και νοσηλεύεται διασωληνωμένο καθώς τραυματίστηκε σοβαρά στο...