Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου, 2022

Αποσύρθηκε το σχολικό βιβλίο Μαθηματικών της Ε’ Δημοτικού

sholika_vivlia_51

Απαρατήρητη πέρασε η είδηση για την απόσυρση του βιβλίου Μαθηματικών της Ε΄ Δημοτικού και την αντικατάστασή του από νέο σχολικό εγχειρίδιο. Αντίθετα, ιδιαίτερα προβλήθηκε από τα ΜΜΕ η συγκέντρωση διαμαρτυρίας που οργάνωσαν χριστιανικά σωματεία και θεολόγοι την Κυριακή 4 Μαρτίου στα Προπύλαια, προκειμένου να εκφράσουν την αντίθεσή τους στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας για αλλαγές το μάθημα των Θρησκευτικών…

Ο ιδεολογικός προσανατολισμός της κατήχησης και του θρησκευτικού φρονηματισμού, αλλά και το προνόμιο της Εκκλησίας να έχει καθοριστικό λόγο για τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά εγχειρίδια, αποτελούν δομικά χαρακτηριστικά ενός εκπαιδευτικού συστήματος που συντηρεί αδιάλειπτα προαστικές αξίες. Και αυτά τα χαρακτηριστικά δεν έχουν αμφισβητηθεί από καμία κυβέρνηση και καμία ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής. Αντίθετα, κανένα απολύτως ενδιαφέρον δεν έχουν επιδείξει, τόσο οι φορείς αυτών των προαστικών αξιών όσο και τα ΜΜΕ για εκπαιδευτικά ζητήματα καθοριστικής σημασίας όπως η διδασκαλία των θετικών επιστημών και οι ανεπάρκειες των σχετικών σχολικών εγχειριδίων.

Η απόσυρση του βιβλίου μαθηματικών της Ε΄ Δημοτικού ανακοινώθηκε με την ΥΑ Φ.31/35496/Δ/1-3-2018, η οποία ορίζει ότι για το σχολικό έτος 2018-19 εγκρίνεται νέο σχολικό εγχειρίδιο. Δεν έχουμε εικόνα του νέου εγχειριδίου, ωστόσο πιστεύουμε ειλικρινά ότι είναι σχεδόν ακατόρθωτο να υπάρξει βιβλίο μαθηματικών χειρότερο από το προηγούμενο.

Χρειάστηκαν 11 ολόκληρα χρόνια για να αποσυρθεί ένα σχολικό βιβλίο που κατά γενική ομολογία συγκέντρωσε τις πλέον αρνητικές κριτικές από την εκπαιδευτική κοινότητα και αποτέλεσε το χειρότερο εφιάλτη μαθητών, δασκάλων και γονιών. Ένα βιβλίο χωρίς δομή, χωρίς καμία λογική συνέχειας, με πλήθος λαθών, λανθασμένων διατυπώσεων προβλημάτων, λανθασμένων διατυπώσεων μαθηματικών σχέσεων, αδικαιολόγητα υψηλής δυσκολίας, ένα βιβλίο με μια εξόχως αριστοκρατική και ελιτίστικη λογική, αν υποθέσουμε ότι είχε κάποια λογική.

Αν υπολογίσουμε ότι μια σχολική τάξη αριθμεί πάνω από 100.000 μαθητές, περίπου 1.200.000 μαθητές, οι οικογένειές τους καθώς και χιλιάδες δασκάλες και δάσκαλοι ταλαιπωρήθηκαν αφάνταστα αυτά τα 11 χρόνια, ενώ ανυπολόγιστες είναι οι αρνητικές συνέπειες της χρήσης του στη διδακτική πράξη. Αντί να συμβάλει στη διαδικασία συγκρότησης μαθηματικής σκέψης, έντεινε ακόμα περισσότερο τα φαινόμενα σχολικής αποτυχίας. Αντί να δημιουργεί ελκυστικά περιβάλλοντα μάθησης όξυνε τα φαινόμενα μαθηματικοφοβίας, αποστροφής προς τα μαθηματικά. Χαρακτηριστικό είναι ότι την πρώτη σχολική χρονιά που εισήχθη το συγκεκριμένο εγχειρίδιο, γνωστός εκδοτικός οίκος που είχε εκδώσει βοήθημα με λύσεις των ασκήσεων από ομάδα μαθηματικών, υποχρεώθηκε να κυκλοφορήσει δωρεάν πολυσέλιδο φυλλάδιο για τις λανθασμένες λύσεις των ασκήσεων που είχε το βοήθημα!

Θα άξιζε πραγματικά τον κόπο να ερευνηθεί έστω σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, ποιο ποσοστό δασκάλων χρησιμοποίησε αυτό το βιβλίο και ποιες είναι οι απόψεις και οι εμπειρίες τους (το ΙΠΕΜ – ΔΟΕ θα μπορούσε ενδεχομένως να σχεδιάσει μια τέτοια έρευνα). Και για όσους επιμένουν ότι κάποια μορφή αξιολόγησης είναι απαραίτητη και μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση του σχολικού θεσμού, να θυμίσουμε μόνο ότι το συγκεκριμένο σχολικό εγχειρίδιο (όπως και όλα τα υπόλοιπα) αξιολογήθηκε από σχετική επιτροπή (βλ. σχετικά σ.2 του εγχειριδίου) στην οποία συμμετείχε ένας καθηγητής πανεπιστημίου, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας εκπαιδευτικός. Και κρίθηκε κατάλληλο! Να συμπληρώσουμε εδώ, ότι αντίθετα με το εγχειρίδιο της Ε΄ Δημοτικού που αποσύρθηκε, το αντίστοιχο εγχειρίδιο της Β΄ Δημοτικού δυστυχώς εγκρίθηκε και πάλι για την επόμενη σχολική χρονιά.

Ωστόσο, για να αντιμετωπιστεί ριζικά το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας, δεν αρκεί η αντικατάσταση ενός απαράδεκτου εγχειριδίου. Για παράδειγμα, ο μόνος σοβαρός λόγος για τον υψηλό βαθμό δυσκολίας και το ιδιαίτερα ανεβασμένο επίπεδο στόχων για την Ε΄ Δημοτικού είναι να υπηρετηθεί η όξυνση της σχολικής αποτυχίας που σε μεγάλο βαθμό έχει ταξικό πρόσημο. Χρειάζεται να επεξεργαστούμε προτάσεις όπως η διαμόρφωση νέων αναλυτικών προγραμμάτων, η μείωση της ύλης, η ορθολογική κατανομή της, ο επανακαθορισμός των διδακτικών στόχων ανά τάξη, αλλαγές στη διδακτική μεθοδολογία, τμήματα με λιγότερους μαθητές, ανάπτυξη λογισμικών με ελκυστικά περιβάλλοντα μάθησης, στήριξη των μαθητών που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Και όλα τα παραπάνω, πρέπει να αποτελέσουν διεκδικήσεις του οργανωμένου εκπαιδευτικού κινήματος που δεν πρέπει να ξεχνά τη βασική θέση που επεξεργάστηκε ο Paulo Freire: η διδασκαλία είναι πολιτική πράξη και παράγει συγκεκριμένα εκπαιδευτικά αλλά και κοινωνικά αποτελέσματα.

Πηγή: e-lesxi.gr

Σχολιάστε

Please enter your comment!
Please enter your name here

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Κλειστά τα σχολεία στην Αττική τη Δευτέρα και την Τρίτη

Κλειστά σε όλη την Αττική θα παραμείνουν τις επόμενες δύο ημέρες τα σχολεία, λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίς». Συγκεκριμένα, με απόφαση του περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη...

Εννέα μαθητές στο Κιλκίς χάνουν τη χρονιά επειδή οι γονείς τους δεν τους έστελναν σχολείο

Mαθητές έχασαν την χρονιά επειδή οι γονείς τους επέμειναν να μην τα στέλνουν στα σχολεία. Στην φετινή σχολική χρονιά είναι εννιά οι μαθητές του...

Self test: Έως το Σάββατο 22 Ιανουαρίου η νέα δωρεάν διανομή σε παιδιά και εκπαιδευτικούς

Τις ημερομηνίες μέσα στις οποίες θα πρέπει γονείς και εκπαιδευτικοί να προμηθευτούν τα νέα self test για τους ελέγχους που θα πρέπει να διεξαχθούν...

Σήμερα, τελευταία μέρα διάθεσης των self test σε μαθητές και εκπαιδευτικούς!

Λήγει σήμερα η προθεσμία για τη διανομή των self test σε μαθητές και εκπαιδευτικούς από τα φαρμακεία. Πότε πρέπει να διενεργηθούν. Σήμερα είναι η τελευταία...

Ωμή παραδοχή Κεραμέως: Με ανοιχτά σχολεία τα κρούσματα θα αυξηθούν

Την ανησυχία της για το γεγονός ότι από την Δευτέρα αναμένεται αυξημένος αριθμός κρουσμάτων, καθώς στα σχολεία θα ελέγχεται ένα τεράστιο τμήμα του πληθυσμού...

Μία τραγική ιστορία: Γονείς αυτοκτόνησαν με διαφορά λίγων ωρών και άφησαν ορφανό το ενός μηνός παιδί τους

Σε σοκ βρίσκεται η κοινωνία της Σάντα Λουτσία στην Φλόριντα. Ενα ζευγάρι αστυνομικών, ο Κλέιτον Όστιν και η Βικτόρια Πατσέκο, οι οποίο υπηρετούσαν και...

Σύσκεψη στο Μαξίμου για σχολεία: Εξετάζεται το καθημερινό self test!;

Η έξαρση των κρουσμάτων κορωνοϊού λόγω της μετάλλαξης Όμικρον αλλά και το άνοιγμα των σχολείων στις 10 Ιανουαρίου βρέθηκαν στο επίκεντρο της τακτικής σύσκεψης...

Η Disney και το χαμόγελο του παιδιού δημιουργούν «Στιγμές που αξίζουν» για τα παιδιά

Η The Walt Disney Company συνεχίζει να εμπνέει μέσα από πράξεις καλοσύνης. Με αφορμή την έναρξη της «Μεγάλης Πριγκιπικής Γιορτής» η εταιρεία παρέδωσε στον εθελοντικό,...

Η μαγεία των Χριστουγέννων μέσα από τα νέα παιδικά βιβλία των εκδόσεων Μίνωας!

Η μαγεία των Χριστουγέννων μέσα από τα νέα παιδικά βιβλία των εκδόσεων Μίνωας! Μια γιορτινή λίστα βιβλίων για να διαβάσουν μικρά και μεγάλα παιδιά που...

Χριστούγεννα από… άλλο πλανήτη αυτόν τον Δεκέμβριο στο Ίδρυμα Ευγενίδου

Χριστούγεννα από… άλλο πλανήτη αυτόν τον Δεκέμβριο στο Ίδρυμα Ευγενίδου Το Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο και το Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, ντύθηκαν τα γιορτινά...