Ύπνε που παίρνεις τα παιδιά…

0
Σύμφωνα με τα κριτήρια των περισσότερων ανθρώπινων κοινωνιών, τα μωρά έρχονται στο κόσμο με τα βιολογικά τους ρολόγια κακορυθμισμένα. Αμέσως μετά απο τη γέννηση, συνηθίζουν να κοιμούνται πιο πολύ στη διάρκεια της ημέρας. Σταδιακά, αναδύεται το πρότυπο του νυχτερινού ύπνου και σε ηλικία τριών μηνών, 70% των μωρών κοιμούνται περισσότερο τη νύχτα.
Οι πιο πολλοί γονείς, θα ήθελαν να ακολουθούν τα παιδιά τους ωράριο ύπνου που να ταιριάζει με τις οικογενειακές συνήθειες. Όσο για τα παιδιά, πράγματι μπορούν απο μικρά να ενθαρρυνθούν, ώστε να υιοθετήσουν αποδεκτά πρότυπα.
Ακόμα και ο τρόπος που αντιμετωπίζουν οι γονείς το νυχτερινό τάισμα του μώρου, φανερώνει κάποιες προσδοκίες. Συνήθως, οι γονείς θέλουν να τελειώνει σύντομα το νυχτερινό τάισμα για να μπορέσουν κι εκείνοι να ευχαριστηθούν τον ύπνο τους. Ταυτόχρονα, υπάρχουν γονείς που βρίσκουν οτι το νυχτερινό τάισμα είναι πιο ήρεμο και λιγότερο πιεστικό κι αισθάνονται τον πειρασμό να παρατείνουν τη διαδικασία, χαϊδολογώντας το μωρό ή κάνοντας βόλτες μαζί του μέσα στο δωμάτιο.
Η πρωινή τους κούραση αντισταθμίζεται απο την ικανοποίηση που ένιωσαν, φροντίζοντας το μωρό τους τη νύχτα. Ωστόσο, αν το μωρό σας βρίσκει ιδιαίτερα ευχάριστα αυτά τα νυχτερινά παιχνιδάκια, θα συνηθίσει να ξυπνάει , ακόμα κι αν δεν αισθάνεται πεινασμένο, μόνο και μόνο για να βρίσκεται κοντά σας.Έτσι, θα διαπιστώσετε πως αντί να λιγοστεύουν, τα νυχτερινά ξυπνήματα αυξάνονται ολοένα και το μωρό σας μένει ξύπνιο για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Λογαριάστε λοιπόν μήπως είναι καλύτερα να το ενθαρρύνετε να κοιμάται τη νύχτα , ικανοποιώντας γρήγορα και ήρεμα τις ανάγκες του, αφιερώνοντάς του όσο λιγότερο χρόνο και προσοχή μπορείτε.
Ένα άλλο σημαντικό θέμα, είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζουν οι γονείς την ώρα του ύπνου. Το πέρασμα απο την εγρήγορση στον ύπνο, που θα έπρεπε να είναι κάτι απλό και τελεσίδικο, μπορεί να γίνει κουραστικό και περίπλοκο και για τους γονείς, και για το παιδί. Θα πρέπει να υπάρχει μια σταθερή, ξεκάθαρη διαδικασία για την ώρα που κοιμάται το παιδί.
Κάθε οικογένεια ακολουθεί για τον ύπνο το δικό της τελετουργικό,αλλά σαν μια τυπική ρουτίνα για ένα μωρό ή ένα νήπιο, θα μπορούσατε να του κάνετε ένα μπάνιο, να του φορέσετε τα νυχτερινά ρουχαλάκια, να του δώσετε ίσως ένα τελευταίο ρόφημα, να το βάλετε στη κούνια ή στο κρεβατάκι του, να του πείτε ένα παραμύθι ή ένα νανούρισμα, να του δώσετε ένα φιλάκι- κι ύστερα, καληνύχτα και όνειρα γλυκά! Ωστόσο, μερικές οικογένειες εφαρμόζουν διεγερτικά τελετουργικά ύπνου που κρατούν το μωρό ξύπνιο περισσότερη ώρα. 
Μπορεί εσείς να απολαμβάνετε μερικά θεοπάλαβα παιχνίδια με το νήπιό σας, όταν του έχετε φορέσει ήδη τις πιτζάμες του- μην ξαφνιαστείτε όμως, όταν διαπιστώσετε οτι δεν έχει πια καμία όρεξη να πάει για ύπνο! Μερικές ρουτίνες που μοιάζουν αρχικά πολύ απλές, κλιμακώνονται σε οδυνηρές επιπλοκές- ακόμα ένα ρόφημα, τέσσερα ή πέντε παραμύθια, άλλο ένα νανούρισμα- μέχρι που οι γονείς αισθάνονται έτοιμοι να σωριαστούν στο πάτωμα. Αν δεν σας πειράζει να μείνετε δίπλα στο παιδί σας και να το κουνάτε, να το χαϊδολογάτε, να του διαβάζετε ή να του τραγουδάτε μέχρι να αποκοιμηθεί, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αν όμως η υπόθεση καταντάει κουραστική, μέχρι το σημείο να αγανακτείτε με το παιδί σας, ίσως θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε οτι δεν είναι ανάγκη να του κάνετε όλα τα χατίρια. Έχετε και εσείς ανάγκες και επιθυμίες, κι είναι πολύ λογικό να θέσετε καποια όρια.
 Όσο αυξάνει η διάρκεια του νυχτερινού  ύπνου, τόσο λιγοστεύουν οι ενδιάμεσες ώρες του ημερήσιου ύπνου. Στον ένα χρόνο, τα περισσότερα μωρά κοιμούνται λίγο το πρωί και λίγο το απόγευμα, ή κατά το σούρουπο. Συνήθως, κόβεται πρώτος ο πρωινός ύπνος- δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο να κοιμούνται τα παιδιά το απόγευμα, μέχρι τα τέσσερα ή τα πέντε χρόνια τους.
Όσο πλησιάζει η ώρα του ημερήσιου ύπνου, θα βρεθείτε ίσως στην ανάγκη να διαλέξετε: μπορείτε να ενθαρρύνετε το μωρό σας να κοιμηθεί την ημέρα, οπότε θα το έχετε μπροστά σας όλο κέφι και χαρούλες την ώρα του νυχτερινού ύπνου ή μπορείτε να περάσετε κι οι δυο σας μια ημέρα όλο γκρίνια και καβγάδες, με αντάλλαγμα έναν ήσυχο και γρήγορο νυχτερινό ύπνο. Μην περιμένετε εδώ σοφές συμβουλές- διαλέξτε ό,τι σας ταιριάζει περισσότερο! Απο τη στιγμή που θα κάνετε την επιλογή σας, θα πρέπει να την ακολουθείτε σταθερά και χωρίς παρεκκλίσεις!
Βιβλιογραφία:Η Ανάπτυξη του παιδιού σας απο τη γέννηση μέχρι την εφηβεία- Lansdown,Walker

Eleni Kotsalidοu

Παιδίατρος

Comments

comments

About author

No comments